Sagovärlden - ett äventyrsspel

28 augusti 2012. Nyheter

Sagomuseet presenterar stolt: Sagovärlden, ett digitalt spel som du gratis kan spela på vår hemsida. Spelats har utvecklats av Anton Wiklund i nära samarbete med oss här på Sagomuseet Målgruppen är skolungdomar av båda könen, nyfikna pedagoger, samt alla andra. Syftet är att detta spel skall öka intresset för folktro, sagor och sägner. Det skall vara underhållande, spännande, men också folkbildande.

Vad handlar då spelet om?
Jo, du kommer till en sagovärld fylld med väsen av olika slag. Ditt mål är att finna drakskatten, men för att nå den måste du först besöka storskogen och trollberget . På alla tre platserna måste du klara tre olika nivåer innan du kan gå vidare. Du plockar olika föremål som skyddar dig. Under spelets gång lär du dig fakta om olika varelser och folktro. Utöver att man kan klicka på tre spelstationer, så kan går det också att välja ikonen: ”Fakta och berättelser”. Här finns det mer information om den verklighet som Sagovärlden bygger på. Det finns också möjlighet att lyssna tillberättelser som anknyter till spelet.

Hur kan det användas?
Självklart vill vi att barn , unga och vuxna skall sitta hemma och spela, men vi har också förhoppningar om att spelet kan användas i undervisningen. När man läser om folktro, sagor och sägner så kan spelet vara ett utmärkt komplement till berättande och böcker.

Hur fungerar det rent tekniskt?
Sagovärlden är ett flashspel  av allra bästa kvalité. Grafiken, animationer och partikeleffekter håller riktigt hög klass. Du styr dig fram genom tangenter och mus och får ledning av en berättarröst inför varje ny station. Då får också poäng under spelets gång och kan roa dig med att slå dina och andras poängrekord. Pausa kan du göra genom att trycka på P eller låta muspekaren hamna utanför spelplanen. Vill du ha helskärm trycker du på F11.

Hur har spelet kommit till?
Vi på Sagomuseet bar på en idé om att göra ett roligt och lärorikt spel byggt på sägner, sagor och folktro. Vi tog kontakt med Anton Wiklund som är välutbildad art director med stor erfarenhet av spelutveckling på webben .  Det var verkligen två olika världar som möttes och inledningsvis rådde en viss språkförbistring.  Efter nästan ett halvår av samarbete har vi nu nått vårt mål och lärt oss massor. Vi tycker spelet blev lysande. Prova själv och tyck till.

Klicka här för att spela.

 

28 augusti 2012, 18.16

Dela denna sida: